Ponedeljak, Mart 07, 2011

PRIJEPOLJSKI SRPSKI DOM KULTURE

 

 Kulturno umjetničko društvo prijepoljskog doma kulture i gradski (crkveni) hor danas se vraćaju sa gostovanja u Švajcarskoj. Prije odlaska u Švajcarsku oni su u prijeposljskom srpskom domu kulture priredili   program za roditelje i ostale građane. Program su nazvali „ispratnicaza Evropu. Dođite da vidite čime će mo u Evropi predstavljati našu Srbiju, stajalo je u pozivu upućenom građanima Priepolja 

Jedan od posjetilaca ovako je opisao priređeni program:”Žalosno je bilo gledati tu priredbu i ponašanje ansambla, odnosno tih mladih osoba na pozornici... Bolje je ne kazati na šta je ta pozornica ličila. I da bi sve bilo etno filovano na scenu su stupili guslari koji su zaguslali posrpskom programukoji potpisuje direktor prijepoljskog srpskog doma kulture. Potom direktor dodaje: “Tamo ćemo pevati samo srpske pesme“.  

Treba zabilježiti i to da su na ovoj priredbi neki posjetioci, inače Srbi pa i pojedini zaposleni u toj kući, negodovali u vezi programa. Neki od njih su čak napustili i salu...

Vrijedi zabilježiti i to da na ovo gosotovanje u Švajcarsku nije pošao šovjek koji 40 godina obučava mlade da zaigraju naordna kolaod Vardara pa do Triglava”. Nije pošo samo zbog toga što nije Srbin. To je još jedan primjer kako se srpska vlast odužuje poslušnicima iz redova Bošnjaka. 

Ako se pitate da li će se u vezi sa svim ovim oglasiti neko od prijepoljskih Bošnjaka, neka od bošnjačkih organizacija... odgovor je: Neće i ne treba.

 Neće zbog toga što Bošnjaci šute o daleko krupnijim stvarima nego što su ovakve priredbe. O svemu ovome neće se oglasiti ni oni partijski Bošnjaci koji su nedavno zaposleni kako u prijepoljskom domu kulture tako i u nekim drugim državnim ustanovama jer oni su tu da šute i primaju platu isto onako kao u vrijeme „Gajreta“. 

Ne treba se, u ostalom ni oglašavati niko od Bošnjaka jer i sa ovom priredbom i sa ovim gostovanjem u Švajcarskoj moćnici prijepoljskog doma kulture, kao exponenti srbijanske vlasti, po ko zna koji putu svima su poručili:  Ovo je  srpski dom kulture i mi prezentiramo našu, srpsku kulturu. 

U ovoj poruci nema ništa, ama baš ništa loše. Ona je jasna, direktna. Niko nesmije ni jednom riječju pokušati da našim sugrađanima Srbima osporava njihovo legitimno pravo da u svakoj prilici prezentiraju svoju kulturnu baštinu, svoj srpski jezik, svoje...

Gornja poruka u kojoj se jasno ističe da je prijjepoljski dom kulture u stvari srpski dom kulture nastavlja se i glasi: Bošnjaci, ako vam je do vaše kulture a time i do vašeg identiteta izgradite svoj dom kulture, svoje kulturno umjetničko društvo, svoj radijo, svoje novine, svoju školu, svoje... 

Neshvatljivo  je kakva je to „sila“ koja je prijepoljske Bošnjake dovela u ovo stanje da oni ništa od ovoge neće. Jer da oni hoće da imaju, na primjer, svoje Kulturno umjetničko društvo, svoj radijo, svoju školu... siguran sam da nema ni jednog jedinog Srbina koji bi im to pravo osporio.

 

Odgovor Dejanu [Odgovori]

Kako god da su Bosnjaci nastali oni su narod sa svojim nacionalnim, vjerskim, kulturnim i svakim drugim identitetom

Comment by prijepolje1 (12/28/2012 08:02)

odgovor svima [Odgovori]

Samo vi mlatite praznu slamu.Dobro znate kako su postali Bosnjaci,al cutite,cutao bih i ja.nebitno.hocu samo da kazem da sve ove delidbe,po nacionalnosti,po strankama,pa sad cete poceti po gradovima,po zgradama,po spratovima da se delite.Samo mlatite gluposti,umesto da se gleda da se pokusa zajedno zivot ulepsati,da probamo sta unaprediti,da nam deca bolje zive,a ne da sve vise i vise u ambis padamo.Kad vas ne bude bilo,svi cete isti biti,svi ispod 2 metra zemlje..ili ima nekih koji i to osporavaju? Uzdravlju

Comment by Dejan (10/31/2012 20:34)

O "izmišljenim" Bošnjacima [Odgovori]

Odgovor Slobodanu Jarčeviću

Gosp. Jarčeviću, sa ovim što navodite da je bošnjačka nacija „iznmišljena“ vi ukazujete na to da vi niste imali prilike doći u dodir sa autentičnim istorijskim dokumentima. Istovremeno, vidno je da vi niste imali prilike slušati istinske istoričare.Zbog toga vam želim predočiti slijedeće:

Istorijski arhiv iz Kraljeva, Meduopštinski istorijski arhiv iz Čačka i is torijski arhiv iz Užica publikovali su 1984. god. nebočno vrijedne istorijske dokumente. Ti istorijski dokumenti, čije је prevodenje na srpski jezik trajalo oko deset godina, sakupljeni su u tri knjige а naslov ove jedinstvene zbirke је: „TURSKI KATASTARSKI POPISI NEKIH PODRUČJA ZAPADNE SRBIJE U XV I XVI VEKU“
U ovoj zbirci na strani 373, nalazi se popis svih stanovnika u selu Oplanina u Zapadnoj Srbiji (G.Milonovac)) iz godine 1516. Među stanovnicima popisani su i: „Đura sin Bošnjaka, Radivoj sin Bošnjaka, Dragić sin Bošnjaka, Vladović sin Bošnjaka“
Prema tome, ovdje vidite Bošnjake koji nisu bili muslimani već su bili pripadnici svoje vjere koju u spskoj istorijografiji nazivaju, potpuno pogriješno, bogumilskom.

U istoj zbirci, u mnogim mjestima Zapadne Srbije popisane su, 1476. 1516. 1525. god. stotine i stotine onih koji su „sinovi Bošnjaka, sinovi Bošnjanina“ ili su „Bošnjanin sin .....“ „Bošnjak sin .....“

U jednom takvom popisu iz 1477. god. u prijepoljskom selu Babine popisani su: „Radoje sin Bošnjanina; Radonja sin Bošnjaka; Dobrotko sin Bošnjanina”

U svojem Rječniku srpskog jezika (nije „Rečniku“), 1818. god. Vuk Karadžić, pod slovom „B“ navodi odrednice: Bošnjak, Bošnjakinja, Bošnjanin, Bošnjački...“ i objašnjava da se radi o narodu, o Bošnjacima.

Letopisu Matice srpske (prvobitni naziv: Serbske ljetopisi) za godinu 1825. u uredničkom tekstu, u kojem se navode Koljena Slovenskih naroda navodi:
„Bošnjaci žive između Drine, Verbasa, Save, Dalmacije, Hema, čislom 450.000; ispoveđaduju ili Islam ili su Rimokatolici ili pravoslavni“

Prema tome, gosp. Jarčeviću Bošnjani, Bošnjaci su prastanovnici Bosne, Hercegovine, Zapadne Srbije, Sandžaka, Sjeverne Crne Gore... Kroz cijeli srednji vijek pa sve do polovine XIX vijeka to je bio jedinstven narod bez obzira na to što su pripadali različitim vjerama. Citirani Ljetopis Matice srpske to najbolje potvrđuje.

Međutim, od XIX vijeka, pojavom velikosrpskog i velikohrvatskog nacionalizma i njihovom strahotnom propagandom Bošnjaci pravoslavci i Bošnjaci katolici u Bosni i Hercegovini su se odrekli svojeg Bošnjaštva i svrstali se među Srbe i Hrvate. Bošnjaci muslimani su samo nastavili pripadanje svom starom, hiljadugodišnjem narodnosnom biću.

Gosp. Jarčeviću ako vas sve ovo zanima o tome imate jako puno istorijskih relevantnih izvora. Nije dobro ako prihvatate kao istinu samo ono što se čuje od „stručnjaka“ po kojima je na Balkanu, od Soluna do Beča "sve srpsko", "sve su to Srbi", „Srbi su stariji od ameba...“

Ferko Šantić

Comment by prijepolje1 (05/17/2011 12:34)

Ko su Bosnjaci [Odgovori]

Moji saplemenici sve tri vere. Ja sam Bosnjak. To je moje zavičajno srpsko odredjenje. Zašto ste tolike pristalice te bosnjačke nacije, kad je to izmislio nas okupator - i onaj sa Istoka i onaj sa Zapada, da bi srpsku naciju sveo na što manji broj, a odvojene delove srpske nacije usmerio protiv ostatka srpske nacije. Urazumimo se.

Comment by slobodan jarčevic (05/16/2011 15:38)

ODGOVOR PEĐI [Odgovori]

Peđa,
Lijepe su tvoje riječi o „druženju, mladosti, energiji...“ o, ko bajagi, „oživljenom domu kulture...“

Međutim, Peđa sva ta „ljepota“ Bošnjake u Prijepolju, kao i u cijelom Sandžaku, vodi u nestanak.
Na primjer, ti sigurno poznaješ nekoga od Bošnjaka. Hajde pokušaj iskreno da nam napišeš po čemu ti vidiš da je on Bošnjak? On govori jezikom kao i ti, tj. srpskim, on pjeva kao ti, on se oblači kao ti, on je djetetu svojem dao neko marsovsko ime samo da ne liči na bošnjačko, njegov stan je uređen kao i tvoj, on ne smije javno da ispolji bilo šta što bi pokazalo da je on Bošnjak, on...

U najkraćem on je POSRBLJEN, SRBIZIRAN u tolikoj mjeri da samo još negdje u tragovima njegove svijesti egzistira to da su njegov babo, dedo... bili Bošnjaci a on je sad nešto drugo, on je nešto za što imena nejma.

Peđa, hajde pokušaj da nam napišeš kakva se poruka šelje Bošnjacima kad se Admiru, jednom od članova te folklorne grupe, nedano na gostovanju u Švajcarskoj, naredi da mora jesti svinjetinu.

I to mu naredi niko drugo do Ljubiša Savkoviić. Šta to znači? Je li to rasisazam najvećeg mogućeg stepena? Je li to omalovažavanje, ne prihvatanje... bošnjačkog nacinolnog identiteta?

Ako nisi znao samo da napomenem da su nacionalni i kulturni identitet temelji postojanja bilo kojeg naroda na dunjaluku.

Svakome, ko nije poltron, jasno je šta znači jedan ovakav rasistički čin. On znači: Ako si u srpskom folkloru onda i jedi i pjevaj i igraj, i govori... kao Srbin. Ako si u srpskom folkloru onda si Srbin. Ako si u prijepoljskom domu kulture onda si u srpskom domu kulture.

A da je prijepoljski dom kulture srpski dom kulture vidi svako ko ima oči i ko ima i zehricu ljudskog poštenja u sebi. Potvrđuje li to činjenica da otkad postoji ovaj dom a to je trideset godina uvjek je direktor Srbin. Uz to. nikad ni jedan koordinator kulture u tom domu nije bio Bošnjak već su to uvijek bili samo Srbi.

Povrh svega zgrada u kojoj je dom kulture „zakićena“ je ne sa jednim nego sa dva kipa crkvenog svetca. No, sve je to uredu, niko ne može imati ništa protiv toga. Srpski dom, srpski svetci. Srbi trebaju imati svoj dom kulture. Srbi, kao i svaki drugi narod, trebaju njegovati i prezentirati svoju kulturnu bastinu.

Belaj je u tome što Srbi sve to što je njihovo; dom kulture, folklorna, horska... grupa, škole..., uporno nastoje predstaviti da je to, ko bajagi i bošnjačko. Prvo, jasno je šta je cilj toga. Drugo, kako je moguće da ono što je srpsko bude i bošnjačko. Zbog toga kao što Srbi imaju i svoj dom kulture, i svoj foklor i svoj hor i svoj muzej... sve to moraju, ponavljam moraju imati i Bošnjaci ako misle da opstanu kao narod

Treba li bilo šta dalje kazati, napisati o tome da su kultura i školstvo glavna „oružja“ putem kojih se vrši posrbljavanje, srbizacija Bošnjaka u Sandžaku.

Prema tome, Peđa, o svemu ovome možemo i pisati i pričati koliko god hoćeš pod uslovom da se to odmah ne etiketira kao „šovinizam, mržnja...“

Ferko Šantić

Comment by prijepolje1 (04/07/2011 15:40)

Pozdrav za sve pa i Ferka [Odgovori]

Zelim da se obratim clanovima folklorne grupe nikako coveku koji je kako vidim otisao odavde bolje reci pobegao cini se od sebe samog i u trenutcima dosade siri smutnju i nemir pisuci i fantazirajuci kojesta.
Vi ste na pravom putu, vase druzenje, vasa mladost, vasa energija je ono sto svima nama pomaze. Dom kulture u koji niko nije ulazio Vi ste oziveli zajedno sa gosp.Savkovicem, Semkom, Vladom,Mesom i drugim vrednim ljudima. Vise nije nemoguce da u nasem gradu imamo predstavu,pesnicke veceri i mnoge druge sadrzaje o kojima smo samo mastali. Sve to treba diskfalifikovati i to kako spustiti one sa visine na nivo sitne duse koja preko sedam drzava porucuje da treba rusiti mostove,ne treba biti zajedno, ne ukazivati postovanje, ne verovati ni jednoj ljubaznoj reci pa i ne igrati u istoj folklornoj grupi ne nauciti svog druga nije bitno da li Bosnjackim ili Srpskim igrama, ziveti paralelni zivot u svom svetu potopljenom mrznjom i uskratiti sebe da u zivotu prodjes pored mase predivnih i dobronamernih ljudi (opet kazem nije bitno Bosnjaka ili Srba ili bilo koga drugog)samo zato sto postoje ovakvi ljudi kao sto je autor ovog teksta.
Zelim da Vam cestitam na svemu dosad uradjenom da Vam porucim da volite svoje Crkve i Dzamije da veru cenite i nje se drzite ali da sebe ne precenjujete kao Ferko.

Comment by Pedja (04/05/2011 20:13)

ODGOVOR ADNANU [Odgovori]

Adnane, bolan ne bio

Iako me ti svrsta u one što ujedaju, tj. u ćopeke, ćuke, kerove... ipak ću ti ja insanski odgovoriti.

Poručuješ mi da dođem u Prijepolje pa da u živo muhabetim o svemu ovome o čemu ovdje pišem.

Rado bih došao, prije večeras nego ujutro, samo kad bih znao da ćeš i ti doći da čuješ ono o čemu ja budem govorio pa da potom i ja tebe saslušam. Da ti mene u živo pitaš to što ne smiješ ovdje da me pitaš a da i ja tebe upitam ponešto.

Evo šta bih ja, između ostalog, tebe pitao:

Nedavno si bio na gostovanju u Švajcarskoj sa tim srpskim folklorom. Tamo si pokušao da odbiješ da jedeš hranu sa svinjetinom na šta ti je Ljubiša Savković odbrusio:
-Nema drugo

Aferim ti golemi za to odbijanje da jedeš svinjetinu. Iz toga se vidi da si ti ipak, bar u nekoj mjeri, svjestan svojeg ncionalnog, svojeg bošnjačkog identiteta.

Međutim, zanima me kako ti tumačiš ono:
"NEMA DRUGO"? Šta je sa time tebi rečeno? Kakva se, po tebi, time poruka šalje svim Bošnjacima?

Eto, pokušaj da mi, u kratko, napišeš odgovor na ovo što te pitam. Poslije ovog mojeg pitanja tebi upućenog nemoj se usturučavati da i ti mene pitaš šta god hoćeš.

Ferko Šantić

Comment by prijepolje1 (04/04/2011 09:05)

ZA PISCA [Odgovori]

gospodine NEMOJTE DA UJEDATE SA STRANE NEGO AKO IMATE STA DA KAZETE DODJITE U PRIJEPOLJE.
Unapred Hvala
Adnan.

Comment by Adnan (04/03/2011 13:28)

odgovor Ivanu [Odgovori]

po[tovani kolega Ivane,
Zbog ne poznavanja bošnjačkog kulturnog identiteta i zbog nepoznavanja jer vjerujem da nisi nikad ni čuo za mnoge Bošnjake naučnike pisce umjetnike jer je takav sistem obrazovanja. Ali poštovani mladui čovječe ne mogu tvoji drugari da budu nosioci bošnjačke kulture kako ti reče, oni učestvuju u njenom održavanju i nastavljanju tradicije folklornih igara. Ima nas koji imamo više staža na očuvanju našeg identiteta koji radimo duže duplo nego što ti imaš godina.Prema tome treba se malo potruditi da upoznaš i bar Prijepoljske bošnjačke intelektualce i sa njima porazgovaraš ako se želiš
obogatiti saznanjem o tuđoj kulturi. Puno uspjeha u daljem kulturnom radu želim ti od srca
a.s.Meša Brničanin
artist

Comment by meša brničanin (03/27/2011 20:11)

Ivanu, kratko-jasno i od mene :) [Odgovori]

Ivane,

To je tvoje mišljenje koje ja uvažavam a sa kojim se slažem samo u onom dijelu gdje ti pišeš:
"Veci su Bosnjaci od vas oni koji su ostali ovde i izborili se sa ratom, razaranjem i krizom nego oni slicni vama koji su otisli..."
Bio bih presretan kad bih znao, kad bih na dijelu vidio to da je tačno ovo što ti pišeš:
"jos su veci Bosnjaci moji drugari, Bosnjacki clanovi KUD-a..."
Ali, Ivane, nesrećan sam, kaharan sam, kako bi se jezikom bosanskim to kazalo, ako je tačno ovo što ti pijšeš za tvoje drugare Bošnjake iz KUD-a, ovo da oni:
"...jedini u gradu cuvaju svoju tradiciju, igru i pesmu..."
Ivane, teško našoj bošnjačkoj kulturi, našoj bošnjačkoj tradiciji... ako njeni jedini čuvari budu igrači folklornih igara. Siguran sam da ti znaš da klultura i tradicija jednog naroda obuhvataju puno, puno toga a da su folklor, igra i pjesma samo zehrica, samo djelić kulture i kulturne baštine jednog naroda.

Ferko Šantić

Comment by prijepolje1 (03/26/2011 09:37)

PANO ISPRED PRIJEPOLJSKOG DOMA KULTURE [Odgovori]

Pročitao sam ovo da je, poslije toliko godina, večeras ispred prijepoljskog doma kulture postavljen pano sa ispisom, sa slovima koja nisu "crkvena", kako ih je običan svijet nazivao.

Sa tim činom, sa tim novim panoom, sa tim novim slovima meni je naređeno, poručeno... da sa ovog bloga sklonim postove u kojima sam pisao upravo o onim "crkvenim" slovima.

Ja sam to sa zadovoljstvom uradio.

Ferko Šantić

Comment by prijepolje1 (03/25/2011 22:04)

[Odgovori]

danas sam na ulasku u Dom kulture vidio pano za večerašnji program "Pod velom zaborava" frapiran sam ,,, pa pobogu zar je trebalo 20 godina da se ovaklo nešto napiše lijepim slovima latinicom, ma mogla je i ćirilica nije bitno toliko. Ali je 20 godina pisan pano kako prijepoljci kažu koji ne znaju "crkvenim" slovima. Pa svi hoćemo u Evropu, ali Evropa ne zna čitati sva naša pisma. Iskreno se zahvaljujem .Žao mi je nisam imo aparat da slikam i da ovdje postavim i da svijet normalni vidi i shvati kako je dovoljno malo razumijevanja i poštovanja prema drugom i da bude "mir u kući"
a.s.Meša Brničanin
artist

Comment by meša brničanin (03/25/2011 19:18)

odgovor Ferku Santicu i Meši Brničaninu [Odgovori]

Prvo cu odgovoriti gospodinu Ferku Santicu...sto bi nas narod rekao KRATKO-JASNO...
Sto se tice tog posrbljavanja, to sto ste vi rekli nema nikakve veze verujte mi. Veci su Bosnjaci od vas oni koji su ostali ovde i izborili se sa ratom, razaranjem i krizom nego oni slicni vama koji su otisli, a jos su veci Bosnjaci moji drugari, Bosnjacki clanovi KUD-a, koji jedini u gradu cuvaju svoju tradiciju, igru i pesmu, vi treba da budete ponosni na njih a ne da ih gledate tim ocima kojim ih gledate.

A sad odgovor Meši Brničaninu:
Znate onu staru NE TREBA SE IZUVATI PRE BRODA...e pa tako i vi prvo sagledajte ceo nastup folklora i hora u Svajcarskoj pa onda komentarisite.

TOLIKO OD MENE...KAO STO REKOH NA POCETKU...KRATKO-JASNO!!!

Bakan;-)

Comment by Ivan Bakovic (03/25/2011 15:14)

Drugi odgovor Ivanu Bakoviću [Odgovori]

Ivane, dirnula me je, to najiskrenije kažem, srčanost i iskrenost sa kojom je napisan tvoj komentar. Ti si pisao ne rukom, nego srcem i dušom, odnosno insanski kako bi se jezikom bosanskim to kazalo. Hvala ti na tome. „Povučen“ ovim tvojim pisanjem moj odgovor će biti puno, puno duži od tvojeg komentara pa mi nemoj zbog toga zamjeriti, tj. zahatoriti kako bi mi Bošnjaci rekli.

Ti pišeš:
„...svi bi smo mi zeleli (i Srbi i Bosnjaci)...da nas ima sto vise, nije bitno koje vere bili...”

Ivane, siguran sam da ti dobro znaš da Bošnjake posebnim narodom ne čini njihova vjera. Bošnjaci jesu muslimani ali su muslimani i Egipćani i Indonežani, i Marokanci i... Znači, svaki narod na ovom dunjaluku uz vjersku pripadnost ima i nacionalnu pripadnost. Srbi su hrišćani-pravoslavni po vjeri a po naciji su Srbi, zar ne? Bošnjaci su muslimani po vjeri a po naciji su Bošnjaci, zar ne? Bošnjaci su narod zbog toga što imaju svoj bosanski jezik, svoju kulturnu baštinu, svoju književnost, svoju umjetnost, svoju istoriju, svoju tradiciju...

Treba cijeniti vašu želju za zajedništvom ali zajedništvo se danas sa srpske strane shvata samo kao sredstvo, kao način da se posrbe, srbiziraju Bošnjaci. Zajedništvo se sa srpske strane i prihvata samo onda ako se Bošnjaci posrbe, srbiziraju i odreknu se svega onoga što ih čini narodom.

To je tako danas, odnosno takvo srpsko shvatanje ”zajedništva” traje od početaka 1800-tih, od Vuka Karadžića, Karađorđa, Obrenovića, Garašanina, Pašića, Karađorđevića, Miloševića, Šešelja, Koštunice, Tadića...

Da li će nekad, odnosno da li će ikad Srbi kao narod i Srbija kao država prihvatiti Bošnjake kao narod to niko ne zna. Međutim, to prihvatanje Bošnjaka kao naroda od strane Srba i Srbije ne može se ogledati u lijepim riječima, kojih ni dosad nije manjkalo ali su one bile lažne. Te lijepe riječi o ”zajedništvu” koje i danas dolaze od strane srbijanskog režima su lažne.

Prihvatanje Bošnjaka kao naroda u Sandžaku, u Srbiji, u Crnoj Gori od strane srbijanskog i crnogorskog režima bit će istinsko, iskreno samo onda kad se ono potvrdi dijelom. To dijelo bi se ogledalo u istinskim zajedničkim školskim programima a ne da se ”zajedničkim” školskim programima nazivaju ovi današnji koji su 100% srpski i crnogorski. To dijelo bi se ogledalo u istinskim zajedničkim gradskim folklornim, horskim, dramskim, sportskim... grupama. To dijelo bi se ogledalo i u tome da istinski zajednički dom kulture ne bude ”zakićen” kipovima crkvenih, pravoslavnih svetaca niti muslimanskim obilježima nego i srpskim i bošnjačkim kulturnim ornamentima.

Da li će ikad takva dijela, koja potvrđuju istinsko zajedništvo, biti vidljiva u svakodnevnoj praksi, to samo Dragi Bog zna.

Dok se to ne desi, u prilikama kakve su danas, odnosno kakve su već dva vijeka, Bošnjaci ako žele svoj sopstveni opstanak kao naroda, moraju, ponavljam moraju, prisiljeni su na to od strane Srba i Crnogoraca, imati svoje škole, svoje medije, svoje biblioteke, svoje dramske, horske, folklorne... grupe. U suprotnom, vrlo brzo, njihovo posrbljavanje i crnogorčenje bit će dovedeno do kraja i oni mogu nestati kao narod.

Ti pišeš:
”Kaze se da je jedan narod bogat onoliko koliko mu je bogata i raznovrsna kultura...samim tim je i jedan grad bogat onoliko koliko je kultura bogata i raznovrsna...”

Ovo je u cijelosti tačno, ovo je jedna velika i neporeciva istina.
Međutim, u Prijepolju, u Sandžaku ne živi jedan narod nego dva ili tri naroda (Bošnjaci, Crnogorci, Srbi-nabrojani po abecednom redu). Zbog toga se mora, ako se želi iskreno zajedništvo, tim kulturama omogućiti da se manifestiraju, da se iskažu, da budu ravnomjerno zastupljene u školama, institucijama...
U današnjim prilikama u školama, institucijama, kulturnim grupama... iskazuju se srpska i i crnogorska kultura dok se bošnjačka kultura, svim mogućim sredstvima, uništava, krivotvori, guši...

Ti pišeš:
”...Mi ovde zivimo jedni sa drugima, sta je bilo bilo je i dosta je toga, vreme varvarsva je iza nas a ispred nas je razumevanje i sloga...”

Ehhhh, od ovog dijela texta strhnula mi je kosa na galavi, naježio sam se, čini mi se da mi se svaki damar, svaki nerv u tjelu pokrenuo... To zbog toga što su rijetki Srbi koji nešto ovako, ovako progresivno, mogu izreći i napisati.

Ivane, da je Bog dao pa da je ”vreme varvarsva iza nas a ispred nas razumevanje i sloga...” Međutim, svi smo svjedoci da vrijeme varvarstva nije iza nas nego da je ono na sceni i dan danas, odnosno ono nas neprekidno prati. Varvarstvo samo mijenja oblike djelovanja i prilagođava se uslovima i prilikama. Prije par godina varvari su na Bošnjake kidisali puškom, tenkom, avionom..., tj. fizički. Danas, zbog promijenjenih prilika, varvarstvo djeluje drugačije a svi znamo kako. Uglavnom, svim oblicima diskriminacije, ponijžavanja, omalovažavanja...

Zbo toga, Ivane, da bi tvoje iskreno rečeno ” šta je bilo bilo je” Bošnjaci prihvatili ono ne može ostati na riječima već ono mora biti dokazano dijelom. Zašto to? Zbog toga što je to isto ”šta je bilo bilo je” do sad toliko puta bilo na sceni i uvijek se pokazalo kao prevara, kao podvala, kao laž... Sve to zbog toga što su to bile samo prazne, lažne, riječi koje nije pratilo dijelo kojim bi se pokazalo da se odbacuje i osuđuje ono što je bilo. Tim i takvim djelima bi se upravo i pokazalo da se želi da ispred nas bude razmjevanje i sloga.

Ivane, kad Bošnjaci dožive da se sa srpskih tv i radio medija čuje da su fašisti, zločinci, neljudi... Srbi koji su prvo iz autobusa u Sjeverinu kod Priboja, potom iz voza u Štrpcima izveli i zvjerski ubili 18 Bošnjaka i jednog Hrvata samo zbog njihovog imena i prezimena, kad i oni i njihovi naredbodavci, politički mentori i zaštitnici budu javno kažnjeni, Bošnjacima će to biti potvrda da mogu prihvatiti to ”što je bilo bilo je”.

Dok je ovako kako je danas, da se fašisti tipa Karadžića, Mladića, Ćosića... među Srbima slave kao heroji Bošnjacima je to najbolja potvrda da se ne odustaje od dijela tih istih fašista, odnosno da će se ponoviti potpuno iste jezive stvari ako se Bošnjaci sami ne budu mogli odbraniti. Eeeee, da li će iko ikad doživjeti da u Srbiji, odnosno među Srbima u opšte, bude većina onih koji će odbaciti fašiste i zločince, odnosno većina onih koji su istinski za slogu i razumjevanje to je golem znak pitanja.

Ti pišeš:
”...Imam utisak da kad bi ste se vi pitali (vi bi ste) podelili celo Prijepolje na Srpski i Bosnjacki deo, jedni sa zapadne strane Lima a drugi pak sa istocne...pa zamislite gde bi to otislo"

Ivane, sad ću prvu put, ovako javno, tebi kojeg u opšte ne poznajem, napisati ovo:
Silan sam vakat utrošio, više desetina godina radio sam na sakupljjanju istorijskih matarijala o Prijepolju i Sandžaku. Posebno me zanimalo ime, naziv Prijepolja. Nakon svih tih godina nastala je knjiga ”Ime je znak” koja će uskoro, ako Bog da, biti objavljena. U njoj je, na više od stotinu stranica materijal koji se odnosi na Prijepolje. Tu su prezentirani i novi, dosad potpuno nepoznati, materijali koji u cijelosti objašnjavaju ime Prijepolja.

Tu se nalaze i one fotografije Prijepolja, koje ti možeš vidjeti i na internetu a koje je između1901-1908. god. snimao jedan austro-ugarski oficir. On je snimio, između ostalih i dvije fotografije ispod kojih je vidno i jasno napisao: Serbisches vierse i Turkisches vierse, odnosno srpska četvrt, srpski dio grada i bošnjačka četvrt, bošnjački dio grada. Oba dijela grada su bila na desnoj strani Lima. Hoću da kažem da je Prijepolje, kao i puno, puno drugih gradova, vjekovima bilo podijeljeno na dijelove grada u kojima žive različiti narodi. Siguran sam da tada niko nikome nije smetao, niko nikome nije nametao bilo šta tuđe. Za razliku od tog doba danas nema takve fizičke podijeljenosti ali zato imamo jednu totalnu diskriminaciju, ponižavanje, omalovažavanje... Bošnjaka.

Ti pišeš:
”...mi smo nase komsijske odnose za ovih 20 godina veoma sredili i ne zelimo da ih kvarimo vec da budu jos bolja nego sto i sad jesu...“

Uhhhhh, Ivane, po ovome vidim da si ti plaho mlada osoba a mlad insan niti hoće niti može da „gleda“ iza sebe. Međutim, Ivane ovih 20 godina su za Bošnjake u Prijepolju kao i za Bošnjake na cijelom Balkanu, prave džehenemske godine, godine u kojima su doživjeli najveće stradanje u svojoj hiljadugodišnjoj istoriji, godine rastura, nestanka..., godine diskriminacije i obespravljenosti svake vrste, godine... Zbog toga mislim da se nikako ne može kazati kako su se u tom istom vaktu, u tih istih 20 godina, „sređivali, izgrađivali... komšijski odnosi“

No, kao i ti mlad, isto tako i ja ovako sijed, hoću da vjerujem, hoću da želim da ti odnosi „budu bolji nego sto su sad” kako ti to napisa na kraju svojeg komentara. Kako će oni biti bolji to svako zna. Potrebno je samo da se to dokaže i pokaže dijelima.

Ferko Šantić

Comment by prijepolje1 (03/25/2011 12:32)

[Odgovori]

Danas sam na lokalnojjednoj televiziji(nevladinoj) vidio snimak folkolora i hora prijepoljskog doma kulture sa gostovanja u Švajcarskoj tj Bernu. I iskreno rečeno lišilo mi na privatnu ekskurziju naručenu od nekoga,. No to nije bitno kolko odgovorno kažem da je imalo mjesta i za predstavljanje bošnjačke kulture tj i bošnjačke duhovne pjesme iliti ILAHIJA kao i folklornih motiva kojima se jaedan narod ponosi. Imalo je mjesta za dimije i fesove ali ovo sevidi da je tako napravljen scenarij a ja kolko znam da u višenacionalnoj i demokratskoj Švajcarskoj šivi veliki broj i drugih nacionalnosti pa tako i Bošnjaka ima nekoliko hiljada Bošnjaka. Siguran sam da organizator tj. domaćin prihvatio ponudu da mu je rečeno da u prijepoljskome domu kulture njeguju i drugu kulturu. Doduše u Domu nema hor Ilahija kao nema ni pjevača koji pjevaju sevdalinku, a do sad sam vidio samo jednu folklornu numeru tj muslimanske igre koje nikako da pokažu sav svoj sjaj i u nošnji i u igri. Poslije odgledanog snimka mogu reći da su mladi Bošnjaci tačno smišljeno odbačeni da ne putuju ali eto reče neko ići će u Tursku.Pitam da li to stvarno mislite i da li će ti koncerti ili programi biti opet negdje u nekom manjem dogovorenom objektu u nekom gradu ili manjem prostoru ili u velikim dvoranama. Tamo narod zna šta je folkor i igra...I u Turskoj žive rade i visoko se cijene i poštuje drugi narodi i druge nacionalnosti i hajirli vam put i tamo će vam reći i na srpskom izvolite i bujrum hošgeldum. Gospodin Savković dobro zna kad sam mu govorio na osnivanju ansambla da mogu pomoći i u Turskoj i preko Bošnjaka naših koji su tamo poznati biznismeni da pomognu i doniraju i kostime i instrumente. Nije htio il nije smio bez odobrenja nečijeg.Danas ne bi bilo ove priče ovoliko. Eto iz drugih Sandžačkih gradova dolaze i Dom organizuje neke programe o bošnjačkoj kulturi a za svojih 30 godina nije ni jedan program organizovao u kom bi bio predstavljen bošnjački kulturni identitet. Ja i sa Muzejom sarađujem i to veoma uspješno ali Muzej u svom programu ima zastupljenu bošnjačku kulturu, etnologiju arheologiju sve umjetnosti i veoma profesionalno to urade i u slikarstvu i književnosti i u muzici ...Tri značajna projekta će biti predstavljena tokom ove godine a koji se odnose na velika bošnjačka svjetska imena i još nekoliko programa u kojima će se predstaviti talčentovani mladi Bošnjaci a Muzej nema urednika za bošnjačku kulturu...Ja se stvarno neću na ovu temu javljati pa predlažem da ako neko od učesnika ove teme želi razgovarati da to bude transparentno, javno a dobro bi bilo kad bi to i snipila i sve pustila nacionalna televizija pa u emisiji da učešće uzmu bošnjački kulturni stvaraoci i kompetene ličnosti.
Fala lijepo
a.s.Meša Brničanin
artist

Comment by meša brničanin (03/24/2011 20:17)

[Odgovori]

Iziritiran nekim komentarima poštovane potpisane gospode dajem sebi za pravo da samo u par riječi kažem da prikažem jedan kroki iz mog ugla kao čovjek koji je skoro 50 godina prisutan u kulturi ne samo ove kasabe tj, varoši ili palanke. Neću ići u sedamdesete do tančina pa još i one šesete kada se moralo voditi računa i o kulturi i ko predstavlja kulturu. Tačno je , uvijek je se gledalo da budu zastupljeni podjednako i Srbi i Bošnjaci u svim institucijama ustanovama, pa i na raznim kulturnim takmičenjima.... Podsjećam svoje poznanike i starije jarane da se KUD-ovi „LJ.Miodragović, Bordarevo, V. Župa pa Seljašnica...pitajte kakav je odnos bio članstva...

Čovjek o kome je malo bilo riječi je sigurno 40 godina prisutan u folkloru ovog kraja i ostavio dubok trag kao koreograf ili umjetnički rukovodilac, ne znam da li je dobio parče papira kao zahvalnicu a on i njegov rahmetli brat legendrani Osmo sigurno znate koliko su uložili sebe u eto zajedničku nam kulturu i folklor Mnogo godina smo proveli zajedno...Oblačili smo mi nošnje tada i niko nije pravio pitanje ko šta nosi tj oblači...Mnogima od nas Bošnjaka to nije smetalo jer smo mi po prirodi merhametli, a tvrdim i najveći patrioti ove i one države (SFRJ) jer smo gledali MI na zajedništvo i bratstvo i jedinstvo dok nas to bratstvo nije razbratimilo...

Prije par godina kao urednik Bajramskog programa, tražio sam da nastupi folklorni ansambl Doma kulture,. Mladi lijepi iako nisu još savladali ali eto za tu svečanost moglo je proći..Sjedim na pozornici oko mene moji musafiri pjevači i curice iz folkora. Pogledam jednu djevojčicu kad joj lančić sa povećim krstom ispao i visi preko bluze..Ja zinu i polahko kažem „sine skloni krst , ti nosiš bošnjačku nošnju,.. Ona se izvinila ..Onda sam saznao da u toj grupi od njih 30tak je samo troje bošnjačke djece...Ja sam se zahvalio Domu kulture kao organizator i pitao se zašto nema naše djece u folkloru..nisam dobio odgovor a što je interesantno mene su na osnivanju tog ansambla izabrali za potpredsjednika i bio pozvan na samo jedan sastanak..poslije sam bio nepoželjan sigurno, jer mnogo znam o bošnjačkoj kulturi.

Gospođo Jelo meni ne smetaju panoi ispred Doma kulture koji pozivaju na neki događaj ispisani malo modifikovanim Jevanelskim pismom, 20 godina , ali zašto baš sve se ispisuje tako i bošnjačka imena..Postoji lijepa latinica i lijepa ćirilica, postoji srpska ćirilica ...96 godine sam govorio gospodinu Radojku Petriću da osnujemo gradsko kulturno umjetničko društvo...Interesantno je da svaki direktor ove kuće kulture bude po dva ili više mandata, moraju biti Srbi jer Bošnjaci nemaju kadar i kad se treba Bošnjak zaposliti u Dom to i vi dobro znate odmah je uslov fakultetska diploma.

I prije Doma kulture i od njegovog otvaranja kulturni poslenici, amateri entuzijasti stvaraoci bili su Bošnjaci(u većem procentu)koji su željeli razvijati i doprinositi očuvanje kulturne baštine naše opštine.. Evo, zašto je IKRE preseljeno u podrum Doma a „Forum uselio na njihovo mjesto uz obrazloženje da će se praviti slikarska galerija. Galerije nema...Da nije nas nekoliko pojedinaca bilo uporno na traženju i trganju naše kulture od zaborava još iz 90 tih i da nismo osnovali IKRE kako se programski radilo mi Bošnjaci ovdje u Prijepolju bi već izgubili svoj kulturni identitet. Sjetite se da za vrijeme agresije na BiH na „Radio Polimlju“ nisu se čule sevdalinke.. jednom mjesečno su se čule gusle u prijepoljskome kulturnom domu.

Mnogo je toga što bih vas podsjetio ali to je već u pluskvamperfektu ali se pamti. Samo znam jednog čovjeka građanina Srbina koji je svih ovih godina svojim prisustvom davao podršku nama Bošnjacima da se otkriju i osude Štrbački zliočinci,. Nije vas bilo niti i jednog mog poznanika pravoslavca...Ja ne poričem da nisam imo saradnju sa Domom kulture ili revolucije čiji je logo skinut bez ičijeg odobrenja tj petokraka, i to veoma korektno ali te kulturne događaje sam ja lično ili u ime neke organizacije koje sam predstavljo iniciro a ne Dom.

Ovdje ne treba da kaže neko da se pravi još veći razdor i da se sad bratimimo pošto smo se po koji put rastavljali i sastavljali,da bi počeli „zajedno smo jači“ već se radi o nekim činjenicama o istini pa makar bila za nekoga i bolna. Ne bi bilo ovih komentara da je upravo vlast ta koja je morala uvažavati jedan autohtoni narod koji ima svoje pismo svoj jezik, tradiciju običaje koja je morala poštovati njegove zahtjeve za očuvanje kulturnog identiteta, morala zapošljavati i Bošnjake i u Domu i u Muzeju...Pa sad pošto svijet traži da se zapošljavaju i manjine onda ko vele daj šta daš ubacićemo nekog njihovog makar po koalicijskom(koalicioniom, kako smješno i žalosno zvuči) zahtjevu..e pa gospodo, progovorili su bošnjački intelektualci...i oni imaju svoj Univerzitet, svoje umne ljude, naučnike pisce stručnjake umjetnike došo vakat da se Selimovićev junak „zbaci“ jer ne važi više „boj se ovna , boj se govna, kad ću živjeti“..

Da , nekako mi gnusno zvuči ono „suživot“ gadim se te riječi, ja nisam za suživot već za život dostojan čovjeka, koji se mora poštovati uvažavati cijeniti njegove civilizacijske vrijednosti i koji mora uzvraćati na isti način. Nije tačno da Švajcarci ne znaju za našu kulturu običaje folklor, znali su oni ali neko drugi nije htio znati...Program se kreira kod izvođača.. Što baš da se ide u Tursku, eto trošak opet a Dom nema reflektore za pozorišnu predstavu, što se ne planira u Sarajevo blizu je, u Zenicu Tuzlu Srebrenicu, Ulcinj, Rožaje... da djeca upoznaju nekad svoju bivšu domovinu...
Dragi Branko stari prijatelju, znam i sam kako je lijep osjećaj putovati, gostovati predstavljati svoj grad svoju kulturu državu. Lijepo je otići u Tursku i vidjeti kulturno historijske civilizacijske znamenitosti, ali nije to odgovor o“pa ićićemo u Tursku“ kao da sad treba pravdati odlazak u Švajcarsku. .Da djeca upoznaju nekad svoju bivšu domovinu...Poštovani, tačno je da i među Bošnjacima ima murtata, prodanih duša ili POLTRONA

Želim podvući , da sam ja lično imao dobru saradnju sa Domom revolucije tj kulture i sa svim uposlenim a ovdje ističem moju posebnu zahvalnost Milanu Šarčeviću i Dušku koji su mi (nam) je uvijek bio spreman-i da pomogne-u. Za dijalog sam i poštovanja drugog mišljenja, kao i prihvatanja krivice tj odgovornosti i istine i još nešto, Kulturom kao i svakim drugim poslom zanatom treba da se bave oni koji to znaju. „SVE ŠTO JE ZAPISANO OSTAJE A ŠTO SE PAMTI IŠČEZNE“ Zapisao je veliki Bošnjački pjesnik M.M.Bašeskija. |Želim dodati na kraju da NAROD KOJI IZGUBI SVOJU KULTURU ON ĆE NESTATI

Comment by meša brničanina.s. artist (03/24/2011 20:16)

Jos samo ovo [Odgovori]

Moj prvi komentar na stanici U ŠVAJCARSKU SA PRIJEPOLJSKOM SRPSKOM PJESMOM I IGROM je bi upucen na ovu stranicu...mada, nije bitno!
Gospodine Santicu JOS SAMO OVO cu vam reci:
Kaze se da je jedan narod bogat onoliko koliko mu je bogata i raznovrsna kultura...samim tim je i jedan grad bogat onoliko koliko je kultura bogata i raznovrsna, pa prema tome svi bi smo mi zeleli (i Srbi i Bosnjaci) u iz svih ansambala Doma Kulture (KUD, hor, pozoriste...) da nas ima sto vise, nije bitno koje vere bili. Mi smo jedva zajednickim snagama napravili ovo sto smo napravili a ne smem ni da zamislim na sta bi to licilo da se podli srpski i bosnjacki hor, folklor...pa ne bi imalo ni po 7 clanova.
Mi ovde zivimo jedni sa drugima, sta je bilo bilo je i dosta je toga, vreme varvarsva je iza nas a ispred nas je razumevanje i sloga. Verujte mi da ako bi se sve to podelilo ni jedni ni drugi ne bismo radili toliko uspesno kao kad radimo zajedno...ZAJEDNO SMO JACI!!!
Imam utisak da kad bi ste se vi pitali podelili celo Prijepolje na Srpski i Bosnjacki deo, jedni sa zapadne strane Lima a drugi pak sa istocne...pa zamislite gde bi to otislo, za tim nema potrebe, mi smo nase komsijske odnose za ovih 20 godina veoma sredili i ne zelimo da ih kvarimo vec da budu jos bolja nego sto i sad jesu.
Ovim putem najiskrenije apelujem na sve Bosnjake a i Srbe u PP da nam se pridruze u nasem radu a siguran sam da se nece pokajati, cak sta vise garantujem vam druzenje bez grnica...;-)
BAKAN ;-)

Comment by Ivan Bakovic (03/24/2011 13:22)

Drugi odgovor Branku [Odgovori]

Branko piše:
”Зашто се нико од Бошњака није јавно огласио 2007. године са речима похвале када је, за програме поводом Бајрама који су одржани у сали гимназије и великој сали Дома културе, учествовао и КУД, у коме је тада био само један Бошњак... Тада се нико од чланова ни кореографа није побунио и одустао од наступа само зато што мора да буде у бошњачкој ношњи и зато што се игра поводом Бајрама... Тај догађај ни тада, а ни 4 године после, нико од Бошњака није помињао, као да их је срамота што су им Срби играли бошњачке игре и то на Бајрам....”

Ja sam već negdje pisao o ovome. Naime, meni su prije nekoliko godina pokazali fotografiju, vjerovatno sa te priredbe, a na fotoografiji je bila srpska omladina u bošnjačkim narodnim nošnjama. Objasnili su mi da bošnjačka omladina neće u tu folklornu grupu zbog ”više stvari, zbog vođstva grupe, zbog...”

U svakom slučaju pohvalno je to što je tada napravljeno ali mislim da je osnovno pitanje zašto Bošnjacima ne omogućiti da oni igraju svoje igre, pjevaju svoje pjesme, izvode svoje dramske komade...

Zašto, na primjer, Udruženju za nauku, kulturu i imjetnost Bošnjaka-”Ikre” ne formira i bošnjačku folklornu i horsku i teatarsku i sve druge grupe? Da bi ”Ikre” moglo to raditi treba mu dati mogućnosti za tako nešto a ne smjestiti ti ga u neki sobičak u magazi srpskog doma kulture u Prijepolju.
Branko piše:
”...Све што пишете о фолклору вероватно сте чули од неких злих језика чија прича има за циљ да расформира то друштво...”

Ne, zašto rasformiravati taj srpski folklorni ansambl. Pa Srbi moraju njegovati i prezentirati svoju kulturnu baštinu.

Stvar je lahko riješiva i to na taj način što Bošnjacima treba omogućiti isto to. Da i oni imaju svoje kulturne grupe i da i oni mogu slobodno njegovati i prezentirati svoju kulturnu baštinu.

Srbi trebaju imati svoj dom kulture i oni ga u Prijepolju imaju već trideset godina. Ta zgrada je jasno, vidno, transparentno... označena kao srpski dom kulture tako što su ispred nje postavljeni ne jedan nego dva kipa srpskog crkvenog svetca. Iako u pravoslavlju ne postoje kipovi ovdje u Prijepolju se i na to moglo ”zažmurjeti” samo da bi Bošnjaci u svakom trenutku mogli vidjeti čiji je to dom kulture.

No, nema ništa sporno u činjenici da Srbi trebaju imati svoj dom kulture. Sporno je samo to zašto se Bošnjacima osporava isto to pravo, zašto Bošnjaci ne mogu imati svoj dom kulture?

Ogovor na ovo je, još jednom to ponavljam, u tome što je Srbijanski režim, Srbija ovakva kakva je danas zla maćeha za Bošnjake. Jedini srbijanski cilj je da se posrbe, srbiziraju Bošnjaci. Da li će taj zli naum nekad, odnosno ikad biti napušten to niko ne zna. Za sad ni na vidiku nema nagovještaja za tako nešto.

Najbolji primjer za to je upravo prijepoljski dom kulture i prijepoljske škole. U prijepoljskom domu kulture cijelih trideset godina direktor je uvijek Srbin, svi koordinatori kulture samo Srbi... Šta je poruka toga?

Za Bošnjake, je još strahotniji primjer školstva. Kako je moguće da u sandžačkim školama, koje obrazuju i bošnjačku djecu, školski programi budu sto postotno srpski. Uzmite samo primjer neke od škola u Tutinu ili Brodarevu gdje su 99% ili 95% bošnjačka djeca a školski programi 100% srpski.

Hajdemo sad, ali iskreno, odgovoriti na ovo:
Da li bi Srbi ikad prihvatili da negdje u nekoj školi u kojoj su 99% ili 95% srpska djeca školski programi budu 100% bošnjački?????????

Zar je je to teško da se za sandžačke opštine urade drugačiji školski programi, programi kroz koje će i bošnjačka i srpska i crnogorska djeca saznati najbitnije stvati od svačije istorije, književnosti, kulture...

Da Srbija i Crna Gora nisu zle maćehe pema Bošnjacima ovo bi sigurno ovako bilo. Međutim, da bi se ove suštinske stvari prikrile onda se toliko propagande širi o, ko bajagi, potrebnom ”zajedništvu, zajedničkim školama, zajedničkim folklorima, horovima...” U praksi, u stvarnosti to ”zajedništvo” u Sandžaku izgleda ovako: Škole, kulturne grupe, ustanove... sve nam je to zajedničko ali uz rukovodioce, sudije, policajce... Srbe i Crnogorce, uz stopostotnne srpske i crnogorske školske programe, uz... a eto, na Bajram će mo odigrati i poneku vašu igru.

Branko, Bošnjaci u Sandžaku su, totalno diktatorski, proglašeni nacionalnom manjinom iako su oni u Sandžaku autohtoni narod. E sad, kad je tako da li se iko pita čija su oni nacionalna manjina. Na primjer, Mađari u Vojvodini su nacionalna manjina od Mađara iz Mađarske, Bugari u Istočnoj Srbiji su nacionalna manjina od Bugara iz Bugarske... Znači, Bošjaci su nacionalna manjina od Bošnjaka iz Bosne i Hercegovine. Može li biti drugačije????? Nemože!

I pored ovoga Srbija i Crna Gora, kao i sve zle maćehe, na sve moguće načine nastoje negirati, osporiti... ovo i onemogućiti bilo kakvu vezu Bošnjaka iz Sandžaka sa Bošnjacima u Bosni. Nedavno su srpski i crnogorski fašisti spalili sva bošnjačka sela, poubijali ili protjerali Bošnjačko stanovništvo sa prostora pribojskog i pljevaljskog kraja samo da bi se na taj način i fizički prekinula veza Bošnjaka iz Sandžaka i Bošnjaka iz Bosne. Istovremeno srbijanska vlada iz Beograda čak i svoju sjednicu održava u Banja Luci!-Nevjerovatno!

Prema tome, Branko, da završim sa ovim:
Belaj je u tome što se bilo kakav otvoren, iskren, istinit... govor o današnjoj diskriminaciji Bošnjaka u Sandžaku, kao što je ovaj moj govor i pisanje, sa srpske strane namah proglašava ”šovinističkim, pučističkim...” Dok god je to tako, dok god su Srbija i Crna Gora zle maćehe Bošnjacima nema niti će biti rahatna, normalna života u Sandžaku za bilo koga.

Ferko Šantić

Comment by prijepolje1 (03/24/2011 11:07)

[Odgovori]

Додао бих још нешто. Зашто се нико од Бошњака није јавно огласио 2007. године са речима похвале када је, за програме поводом Бајрама који су одржани у сали гимназије и великој сали Дома културе, учествовао и КУД, у коме је тада био само један Бошњак, онај исти кога сте Ви у одговору мени прогласили ''посрбљеним'', а који је мој најбољи друг, изводећи Игре Бошњака из околине Пријепоља, у кореографији Семка Хаџифејзовића? Тада се нико од чланова ни кореографа није побунио и одустао од наступа само зато што мора да буде у бошњачкој ношњи и зато што се игра поводом Бајрама. Напротив, сви су пристали и играли, као што би играли на неком другом наступу, неким другим поводом. Тај догађај ни тада, а ни 4 године после, нико од Бошњака није помињао, као да их је срамота што су им Срби играли бошњачке игре и то на Бајрам. Нико то није оценио као позитиван гест и, на неки начин, добро дело. Сматрам да је ружно да се јавно врше само напади, а да се добре и позитивне ствари заташкавају и крију. У вези са Вашом изјавом да је КУД само српска група и да Бошњаци због тога неће да се учлане, морам да кажем да је врло погрешно мишљење, јер сам, како сам већ поменуо, био члан тог истог КУД-а, и знам да су врата отворена за све оне који желе да се воле, друже, путују, забављају, и наравно науче да играју, без обзира на националну припадност. Уверавам Вас да је ово једина истина о КУД-у, и морате ми веровати јер сами нисте били део те приче и не познајете атмосферу која влада међу играчима и кореографима, и нисте осетили ни видели наша дружења и заједничке проводе на разним гостовањима. Све што пишете о фолклору вероватно сте чули од неких злих језика чија прича има за циљ да расформира то друштво и деци уништи лепе успомене са ранијих дружења и онемогући стварање нових успомена на предстојећим путовањима, ако Бог да већ ове године у Турској. Стога мислим да би требало децу кад се врате са тих путовања питати како им је било и да ли су се лепо дружили, а не да ли су дизали три прста и томе слично јер ће они са тих путовања памтити само дружења, па их стога пустимо да путују мирне главе и не давимо их више оваквим, морам рећи шовинистичким, ставивима и питањима.

Comment by Бранко (03/23/2011 15:11)

[Odgovori]

Поштовани Бранко

Иако ме, због некаквих словних гријешки, прогласисте „неписменим“ цијеним Ваше јављање па Вам због тога отписујем ћириличнимм писмом којим је написан и Ваш коментар. Иако је Ваш коментар потписан само именом ја ћу на њега ипак одговорити јер је написан добронамјерно.

Ви пишете:
„...муслиманима нико не брани да постану чланови КУД-а или градског хора. Да је у редовима истих било више муслимана сигурно је да би и они ишли у Швајцарску. Стога предлажем да се Ви запитате зашто нема муслимана у овим организацијама,а не зашто неко неће да их поведе...“

Прво, индикативно је да Ви користите вјерску одредницу „муслиман“ при означавању Бошњака. Зашто то? Ако већ не дискутирамо о стварима вјере зашто онда употријебљавате вјерске одреднице?

Друго, Ви се питате зашто нејма више Бошњака у „градском КУД-У и хору“ и то је право питањје, односно плахо питање, како би ми Бошњаци казали.

Одговорит ћу вам кратко и директно: Та фоклорна и хорска група који сада постоје у Пријепољу нису ГРАДСКА они су само српска група. Из тог разлога бошњачка омладина не жели бити тамо. Додуше, тамо има пар Бошњака и то су они који су у цијелости посрбљени и они се више и не могу рачунати у Бошњаке. Добио сам фотографију једног од таквих „фолклорних Бошњака“ која је снимлљена на том гостовању у Швицарској. На фотосу се види како тај „фолклорни Бошњак“ поздравља са три уздигнута прста. Да ли је потребно објашњавати шта то значи?

О томе да фолклорна и хорска група у Пријепољју нису „градска“ него српска и црквена група пријепољски Бошњаци шуте. Схватам зашто шуте али знам да им шутња ничега доброг донијети неће.

Ви далље пишете:
„...Реченица у којој стоји да човек који се 40 година бави фолклором није пошао само зато што није Србин је потпуна бесмислица, што ће Вам и он сам, верујем, потврдити, јер га познајем и сматрам да се његово мишљење не подудара са Вашим. Сматрам да је врло смешно потенцирати на оваквим шовинистичким ставовима...“

Кад је о овоме питана особа о којој говоримо она је одговорила:
„Не желим да улазим у конфликт са њима...“
Мислим да је са овим све речено.

Ви пишете:
„...најпаметније би било да се превазиђу све ове шовинистичке глупости и да се ради на формирању једног великог ансамбла у коме би подједнако били заступљени и православни и муслимани...Стремимо том циљу, јединству и љубави,а не свађи,сплеткама и шовинизму и сви ће бити задовољни!“

Мислим да Ви ипак схватате да моје јавно, отворено говорење о свеопштој дискриминацији Бошњака и у Пријепољу и у Санџаку није никакав „шовинизам“ већ вапај упућен онима који разума имају.

При оваквом односу према Бошњацима бесмислено је говорити о било чему заједничком па и о овим умјетничким групама. Док је овакав однос србијанског режима према Бошњацима, док год србијански режим на све могуће начине настоји посрбити, србизирати, дискриминизирати... Бошњаке они никад не могу доживјети, осјећати... Србију као своју државу. Оваква каква је сад Србија је маћеха и то зла маћеха Бошњацима.

У оваквих условима Бошњацима је једини спас у оснивању својих сопствених организација, својих институција, својих медија, својих школа. вртића... фолклорних, хорских, драмских... група. Једино тако Бошњаци могу рачунати да ће опстати као народ. У супротном слиједи им врло брза потпуна србизација и црногоризација.

У осталом, тај процес посрбљавања и црногорчења Бошњака у Санџаку, који активно траје равних стотину година, односно од 1912. год. толико је одмакао да су Бошњаци у Сандџаку у страхотној опасности да нестану као народ.

Ферко Шантић

Comment by prijepolje1 (03/23/2011 09:36)

[Odgovori]

Iz Jelinog komentara i mojeg odgovora svako će, bez imalo problema, vidjeti ko je zatrovan mržnjom. Ja ću o tome, čim vakta budem imao, priložiti još malo materijala.

Ferko Šantić

Comment by prijepolje1 (03/22/2011 21:06)

[Odgovori]

Прво, текст о гостовању у Швајцарској писао је неко врло неписмен пошто је написао ''несмије'' уместо ''не смије'' и ''радијо'' уместо ''радио''... Друго, муслиманима нико не брани да постану чланови КУД-а или градског хора. Да је у редовима истих било више муслимана сигурно је да би и они ишли у Швајцарску. Стога предлажем да се Ви запитате зашто нема муслимана у овим организацијама,а не зашто неко неће да их поведе.Реченица у којој стоји да човек који се 40 година бави фолклором није пошао само зато што није Србин је потпуна бесмислица, што ће Вам и он сам, верујем, потврдити, јер га познајем и сматрам да се његово мишљење не подудара са Вашим. Сматрам да је врло смешно потенцирати на оваквим шовинистичким ставовима.Када би ово читао неко са стране,ко не зна о чему се ради,мислио би да су се у расправу упустила деца, а не одрасли људи. На крају бих да закључим нечим што би, по мом мишљењу, било најприродније, најнормалније и најпозитивније за чланове горе наведених организације и за град, јер ја као оптимиста чак и на ово гледам са позитивне стране: најпаметније би било да се превазиђу све ове шовинистичке глупости и да се ради на формирању једног великог ансамбла у коме би подједнако били заступљени и православни и муслимани и сви који желе да буду део тога, како би та деца која се баве фолклором могла у томе да уживају, да се друже, путују проводе заједно лепе тренутке и то памте до краја живота. Стремимо том циљу, јединству и љубави,а не свађи,сплеткама и шовинизму и сви же бити задовољни!

Comment by Бранко (03/22/2011 19:38)

Pobrkani loncici [Odgovori]

Nemam nameru da polemišem sa Ferkom Šantićem. Molim i ostale koji učestvuju u ovom dijalogu da to prekinu jer u stvari samo pravimo „čaprazdivan“ Ferku koji je zatrovan mržnjom i nema mu spasa. Zbog iznetih stavova i izjava vidi se da je „pobrkao lončiće“, da sam sebe izjeda gajenjem mržnje a njegov Ramo bi se u grobu prevrnuo da pročita to što on piše. A što se tiče kulture obraćanja, kod nas za neke ljude ima izreka: „Ne treba mu reći ni zdravo ni merhaba“. Više se neću oglašavati.

Jela Radonjić

Comment by Jela Radonji (03/22/2011 18:11)

[Odgovori]

Nepotpisani komentari

Sve svoje postove na ovom blogu kao i sve svoje odgovore na komentare ja objavljujem pod svojim punim imenom i prezimenom.

Zbog toga je potrebno da uz vaše komentare bude i vaše ime i prezime.

Nepotpisani komentari neće biti objavljeni

Ferko Šantić

Comment by prijepolje1 (03/22/2011 09:19)

[Odgovori]

Одговор Предрагу Дивцу

Поштовани

Писат ћу вам ћириличним писмом са којим је написан и Ваш коментар.

Похвално је то што сте ви у Швајцарској играли и бошнјачке игре. Међутим, питање је зашто те игре нису могли играти Бошњаци?
Зашто Бошнјаци у Пријепољју немају своју фолклорну, хорску, драмску... групу као што Срби имају своје групе?

Ако у Пријепољу већ 30 година постоји српски дом култууре зашто не постоји и бошнјачки дом културе? Или ако нема пара да се направи и бошњачки дом културе зашто се постојећи дом културе не подијели па да један дио буде бошнјачки дом културе?

Срби требају њјеговати и презентирати своју културу, то је неспорно.

Међутим, зашто то исто не могу и Бошњаци?

Comment by prijepolje1 (03/22/2011 08:33)

[Odgovori]

Aman-zeman, Jelo

Obraćaš mi se poslije dvadeset i više godina i ne nađe za shodno ni pozdrav da uputiš ili dan dobar poželiš. No, hele nejse, kako bi se, kod nas Bošnjaka, kazalo jezikom bosanskim, tj. nema veze, nije važno. I to puno govori o sahibiji, tj. o vlasniku takvog čina.

Pa, dobar dan Jelo

Jeste, ja sam još ”uvek aktivan” ali ne u tom tvojem poslu širenja šovinizmna u kojem si ti expert nego u nečemu sasvim drugom. Ja sam aktivan u odbrani rza i nama, kako se u jeziku bosanskom imenuju dostojanstvo i ugled, bošnjačkog naroda. Rz i nam naroda bošnjačkog najbrutalnije su napadnuti od tvojih obožavalaca tj. velikosrpskih mitomana.

Jelo, u novembru 1991. god. u ”Politikinim” ”Komentarima i odjecima”, na pola novinske stranice objavljen je tvoj prilog u kojem si ti branila ”lik i delo” fašističkog zločinca Slobodana Miloševića koji je, kao što ”ceo svet” zna, lipso u haškoj hapsani tako plaćajući sve svoje zločine. Od tada pa do danas tvoj psiho-mentalni sklop je ostao isti, tj. na liniji Miloševićevog fašizma. Sa takvima niko normalan nema šta diskutirati.

No, radi ostalih napisat ću nešto u vezi ovog tvojeg izliva velikosrpskog mitomanstva.

Jela piše:
”Jednog dana smo ostali zapanjeni kad smo čuli da Ferko Šantić štrajkuje glađu ispred tadašnjeg Doma revolucije koji se sada zove Dom kulture. Razlog za štrajk je bio taj što muslimanska (tada se niko nije zvao Bošnjak) deca koja pohađaju muzičku školu u školskom horu pevaju himnu Svetom Savi!!!”

Jelo, moj štrajk glađu 13. juna 1991. god. je javni protest protiv POSRBLJAVANJA, SRBIZACIJE Bošnjaka. U ostalom kakvo značenje ima čin nametanja obaveze bošnjačkoj djeci da u muzičkoj školi pjevaju crkvene i srpske šovinističke pjesme? O pomenutoj ”svetosavskoj himni” Milan Nikolić, književnik iz Kragujevca, u pismu tada meni upućenom, piše i ovo: ...radi se o tome da su "stihovi" spomenute "himne" do te mere arhaični, nepismeni i diletantski, misaono, poetski i strukturalno nesuvisli, da predstavljaju nedopustivo ogrešenje ne samo o naš književni jezik, već i o lik i delo samog prosvetitelja Rastka Nemanjića kome su posvećeni i koga tobože veličaju. Osim toga, u toj kič-himni od pet strofa čak 13 pu¬ta se ponavljaju reci Srbi, srpski i srpstvo što je svakako jedinstven primer neodmerenog isticanja vlastite nacije u himničnom pesništvu uopšte....

Nevjerovatno, za Jelu Radonjić moj protest protiv bjeladonog velikosrpskog mitomanstva predstavlja, ko bajagi, „šovinizam“ a klasični srpski šovinizam Jelinih istomišljenika i saboraca je, hasli, prava pravcata demokatija.

Jela dalje piše:
”...Posle nekog vremena taj naš vrli kolega je ostavio školu, svoje đake a i nas kolege i preselio se tamo gde je smatrao da mu je bolje...“

Jelo, tvoj ”vrli kolega” nije ostavio školu i svoje đake zbog tog ašto mu se to ćefnulo nego zbog toga što su me na to prislili tvoji obožavaoci, tvoji velikosrpski mitomani. One večeri kad su mi do temelja spržili vikendicu jer su mislili da smo tada u njoj i ja i moja familija bilo mi je jasno šta me čeka ako se ne sklonim. A ta vikendica, Jelo bila je u Kamenoj Gori ne u Hisardžiku.

Jela dalje piše.
„Mi smo ostali da se nosimo sa ratovima koje su izazvali oni slični njemu...“

Ovo je tipičan primje tvrdnje Dobrice Ćosića: "Laž je vid našeg patriotizma i potvrda naše urodjene inteligencije. Lažemo stvaralacki, maštovito, inventivno...”

Paaaaa, cijelom dunjaluku je jasno, milijarde materijalnih dokaza to potvrđuju da su ratove 90-tih izazvali Jelini obožavaoci, odnosno srpska fašistička svijest oličena u Šešelju, Miloševiću, Karadžiću, Ćosiću.

Paaaa, Jelo jesam li to ja ili neki drugi Bošnjaci došli u Štrpce da zaustavimo voz i iz njega izvedemo 19 Srba pa ih potom najzvjerskije pokoljemo i bacimo u Drinu a sve to samo zbog toga što su Srbi?
Jesam li to ja ili neki drugi Bošnjaci došli negdje u Srbiji i u dva-tri dana ubili OSAM HILJADA Srba a potom najmirnije u tv-kameru izdeklamovali kako smo to uradili da bi smo se OSVETILI ili je to uradio tvoj miljenik, tvoj heroj koji se petnest godina krije po jazbinama ko i svako pseto.

Jela dalje lpiše:
„Možda bi stvarno trebali da se odreknemo dobrovoljno svoje kulture...“

I na ovom blogu sam na ko zna koliko mjesta jasno istaknuo da Srbi u Sandžaku imaju potpuno pravo da prezentiraju svoju kulturu, da imaju svoje domove kulture, svoje folklorne, svoje horske, dramske... grupe.

Međutim, sa kojim pravom Srbi svoju kulturu nameću Bošnjacima. zar nije normalno da i Bošnjaci mogu prezentirati svoju kulturu, da imaju svoje domove kulture, svoje folklore, svoje horove, svoje dramske grupe... Šta znači to kad bošnjački omladinac u srpskoj folklornoj grupi javno pozdravlja sa tri uzdignuta prsta? Je li to pčosrbljavanje, srbizacija ili „suživot“ shvaćen na srpski način?

Jela dalje piše:
”Sada misli da svoju „umnu glavu“ stavi u službu za borbu za navodna prava svoga naroda...“

Ehhhh, ovdje je početak i kraj priče. U ovome „za NAVODNA PRAVA svoga naroda“
Eto šta o „suživotu“ misli visoko obrazovani srpski intelektualac u Prijepolju. Kakva prava za Bošnjake. Ovo na najbolji način ukazuje na to da Bošnjaci ako misle da izbjegnu totalno posrbljavanje, da opstanu kao narod moraju imati i svoje škole i svoje domove kulture i svoje folklorne, horske, dramske... grupe.

Ferko Šantić

Comment by prijepolje1 (03/21/2011 22:53)

[Odgovori]

Господине Шантићу,
Жалосно је како Ви коменаришете овакво гостовање и овај програм. Само да напоменем да је програм осмислио господин Петер, професор музике и диригент у највећој гимназији у Берну. Ипак, погледајте целокупан програм и видећете да смо се представили и са играма из наших крајева, некада смо их звали муслиманске а сада бошњачке. Надам се да већина грађана бошњачке националности о свему овом не размишља као Ви, нарочито чланови КУД-а Дома Културе.

Comment by Предраг Дивац (03/21/2011 18:56)

[Odgovori]

Ne mogu da verujem da je moj kolega Ferko Šantić, profesor geografije, još uvek uvek aktivan u ovom izrazito šovinističkom pravcu. Sećam ga se kao kolege iz kolektiva srednjoškolskog Obrazovnog centara koji je brojao preko 150 profesora i oko 2000 učenika svih nacionalnosti. Nismo se prebrojavali ali je bilo Srba, Muslimana, Hrvata, Crnogoraca. Jednog dana smo ostali zapanjeni kad smo čuli da Ferko Šantić štrajkuje glađu ispred tadašnjeg Doma revolucije koji se sada zove Dom kulture. Razlog za štrajk je bio taj što muslimanska (tada se niko nije zvao Bošnjak) deca koja pohađaju muzičku školu u školskom horu pevaju himnu Svetom Savi!!! Posle nekog vremena taj naš vrli kolega je ostavio školu, svoje đake a i nas kolege i preselio se tamo gde je smatrao da mu je bolje. Mi smo ostali da se nosimo sa ratovima koje su izazvali oni slični njemu, sa bombardovanjem, sa nemaštinom, borbom za opstanak i sličnim svakodnevnim problemima. On se iz svoje udobnosti zapadnjačke kulture, opet našao da nama soli pamet. On se našao da priča kako su Srbi okupirali „Sandžak“, kako nameću svoju kulturu, kako….Možda bi stvarno trebali da se odreknemo dobrovoljno svoje kulture pošto Turci nisu bili u stanju da je nametnu ni tokom pet vekova ropstva. Možda bi Ferko tada bio zadovoljan iako duboko verujem da ne bi. To što on sada komentariše uspeh gradskog hora i folklora na ovakav način, samo pokazuje njegovo lično nezadovoljstvo samim sobom. Bolje bi mu bilo da malo pogleda istoriju sopstvene porodice, one koja je živela u dobrim komšijskim odnosima sa svojim komšijama Srbima iz Sedobra, porodice koja je branila i krila svoje komšije od ustaša a koji su njih branili od četnika tokom Drugog svetskog rata, čiji su članovi dolazili na mobe kod komšija i ovi išli na mobe kod njih, koji i danas žive svako na svome u dobrim komšijskim odnosima. Ko daje za pravo Ferku Šantiću da kvari te odnose? Neka svoje frustracije ne iskaljuje na nama. Neka ne zaboravi da na ovaj način muti vodu na tuđem izvoru. On nije imao petlju da ostane ovde kad je bilo najgore, kad se ginulo na sve strane. Sada misli da svoju „umnu glavu“ stavi u službu za borbu za navodna prava svoga naroda sedeći u udobnoj fotelji ispred računara u toploj sobi neke demokratske zapadne zemlje. Pozdravljaju ga Srbi i Bošnjaci koji su srećni što mogu da zarade bar za koru hleba kopajući zajedno neki kanal pored Lima ili mučeći se da nauče štogod decu koja zajedno sede u klupama u kojima su sedela i ona deca koju si ti učio. Klupe nismo mogli zameniti jer smo pravili mostove koji su porušeni bombama u vreme kada mi nismo mogli videti tvoje komentare.

Jela Radonjić, diplomirani fizikohemičar, profesor fizike

Comment by Jela Radonjić (03/21/2011 18:06)

[Odgovori]

Poštovani Vladimire
Cijenim tvoje javljanje zbog toga što si ti jedan od rijetkih Srba koji se oglasio u povodu svih ovih diskriminatorskih pojava prema Bošnjacima u Prijepolju i Sandžaku u opšte.

Ti pišeš:
”Draga braćo Bošnjaci, Muslimani...”

Prvo, ovdje si, upusujući ovo ”Muslimani”,pogriješio. Ispravno je samo: muslimani. To je odrednica sa kojom se označava pripadnik islama, musliman. Riječ ”Musliman”, sa velikim početnim slovom ”M” je uvrijedljiv naziv za Bošnjake.

Drugo, pročitavši ovo tvoje ”braćo Bošnjaci” sav sam se naježio, ako mi vjeruješ.

Pod ovim sloganom ”braćo muslimani”, kojeg su Srbi počeli plasirati u Sandžaku odmah nakon srpske okupacije Sandžaka 1912. god. počinjeno je strahotno zlo nad Bošnjacima. Naime, od tad Srbi pokušavaju na sve moguće načine srbizirati, posrbiti sandžačke Bošnjake. Zbog toga ih perfidno nazivaju ”braćom” samo da bi ih pridobili u svoje škole, u svoje organizacije, u...

Tada se osniva i ”Gajret” kao prosrpska, prorežimska organizacija kao srpsko-muslimansko kulturno udruženje. Pod maskom islamskih manifestacija mevluda, grupnih sunetluka za siromašnu muslimansku djecu i sl. ”Gajret” uspjeva pridobiti jedan dio, u prvom redu gradskih Bošnjaka. Tada u ”Gajretu” počinje propaganda kako su Bošnjaci i Srbi ”braća” pa onda počinju zajednički vašari uz trube, alkohol...

U ”Gajretovim” novinama mogu se vidjeti članci u kojima piše kako je na nekom vašaru bilo toliko i toliko ”pravoslavne braće”. Najjača propaganda o ”muslimanskoj braći” bila je tada u Priboju, odnosno kroz pribojski ”Gajret”. Međutim, već u jesen 1941. spržena su pribojska bošnjačka sela i Bošnjaci u njima i to baš od te iste ”pravoslavne braće”.

Prema tome, Bošnjaci i Srbi nisu niti mogu biti braća. To su dva naroda a srpsko proglašavanje Bošnjaka za ”braću” ima samo jednu jedinu namjeru a to je da se Bošnjaci srbiziraju, posrbe i time nestanu kao narod.

Ti pišeš:
”...Ovo nije članak koji donosi boljitak suživotu i napretku našeg kraja...”
Ovo je prvi put, a evo sam osijedio, da vidim riječ ”suživot” izrečenu tj. napisanu od strane jednog Srbina. O ”suživotu” uglavnom pišu, govore i mole za njega Bošnjaci. Zna se i zašto je to tako.

Srpsko poimanje ”suživota” najbolje se može vidjeti u današnjem odnosu Srba prema Bošnjacima u Sandžaku. Jednostavno se pred prijepoljski dom kulture postave dvije kiparske figura crkvenog sveca i onda se keže da je to ”zajednički”, srpsko-biošnjački dom kulture.

Tridest godina koliko dom kulture postoji uvijek je na njegovom čelu Srbin ali Srbi i danas tvrde kako je to naš ”zajednički” dom kulture. Tridest godina u tom domu kulture nikad kao kordinator kulture nije radio ni jedan Bošnjak ali Srbi i dalje tvrde kako je to naš ”zajednički” dom kulture. Tek nedavno u prijepoljski dom kulture partijskim dekretom zapošljava se jedan Bošnjak i to novinar. Šta će on tamo raditi nego biti samo ikebana i izgovor Srbima kako su eto zaposlili nekog Bošnjaka.

U školama se crkveni svetac prihvati kao ”prosvjetitelj” pa je ”dan škole” ništa drugo do crkvena slava Savindan. Sve to, bezbeli u duhu ”suživota.

Generalno, srpsko poimanje ”suživota” je ovako:
Sve mora biti u duhu srpstva i to ne običnog srpstva nego velikosrpstva. Svi bitni, rukovodeći položaji u policiji, sudstvu... moraju pripadati samo Srbima i eventualno nekom pltronskom, posrbljenom, srbiziranom Bošnjaku.

U konkretnom slučaju ovog gostovanja ansambla prijepoljskog doma kulture u Švajcarskoj da li je primjer ”suživota” to da na to gostovanje, u ime Prijjepolja, u ime opštine Prijepolje, idu 42 osobe a od toga samo dvoje onih koji su, vjerovatno samo imenom Bošnjaci.???????

To što su se na tom gostovanju igrale i ”muslimanske”, odnosno bošnjačke igre meni to liči na pokušaj bacanja prašine u oči, tj. pokušaj zamagljivanja jedne očite diskriminacije Bošnjaka.

Ti pišeš:
”...Sprema se turneja i po turskoj... I tamo će ići ... kako rekoste 42 srbina i 2 bošnjaka ... kako rekoste ... možda i 5 ako ih skupimo...”

Uhhhhh, čuj to: ako ih skupimo! Hvala ti na iskrenosti. Upravo je, na žalost, tako. Srbi u Prijepolju i Sandžaku uz sebe mogu imati samo one Bošnjake koje oni skupe. A ”skupiće” samo one Bošnjake koji su do te mjere srbizirani, posrbljeni da više ničim ne pokazuju da su oni Bonjaci.

Dobio sam fotos tog jednog od tih, od strane Srba ”skupljenih” Bošnjaka iz ovog folklora prijepoljskog doma kulture, koji gordo i ponosito pozdravlja sa tri uzdignuta prsta. Zato vas molim, u ime svih Bošnjaka, ne ”skupljajte” nas više!

Ti pišeš:
”...zamolio bi ovog autora da mi tada na istim ovim stranicama izbaci slike gde ću biti u muslimanskoj nošnji i ja i sva srpska deca...”

Hoću, sigurno hoću, rado ću to uraditi. U stvari ja sam jednu takvu fotografiju već vidio. Naime, prije 5-6 godina pokazali su mi fotografiju folklorne grupe prijepoljskog doma kulture. Svi članovi grupe na toj fotografiji bili su Srbi a svi su bili u bošnjačkim narodnim nošnjama. Muški sa fermenima, bensilahima... a djevojke u dimijama, mahramama...
Kad sam pitao da mi se objasni zašto među tom omladinom nejma Bošnjaka rečeno mi je da je vođa, koreograf grupe Bošnjak ali da Bošnjačka omladina, iz nekog razloga, neće sa njim da radi.

Prema tome, Vladimire, vaše igranje bošnjačkih (ne muslimanskih) igara, vaše oblačenje bošnjačkih (ne muslimanskih) narodnih nošnji je pohvalno. Međutim, jedan takav pohvalni čin se anulira, uništi... diskriminatorskim potezima druge vrste tako da se tada i ovaj vaš pohvalni gest doživljava kao prevara, podvala, pokušaj zavaravanja Bošnjaka...

Ti pišeš:
”...Još jednom braćo moja ...bolje će nam biti samo zajedničkim radom ... zajedničkim uspesima ... A ne paralelnim instirucijama ...”

Vladimire, u situaciji u kojoj se sad nalaze Bošnjaci u Prijepolju i cijelom Sandžaku, odnosno pri ovakvom odnosu srbijanskog režima prema Bošnjacima, njima je jedini spas da pod hitno formiraju svoje domove kulture, svoje folklorne grupe, svoje horove, svoje škole, vrtiće za svoju djecu...

Jasno je svakome ko nije velikosrpski mitoman ili bošnjački poltron da su sve današnje državne ustanove u Sandžaku: domovi kulture, škole, vrtići... u cijelosti srpske institucije.
Školski programia su u cijelosti srpski čak i u mjestima gdje su škole sa 99% bošnjačkih đaka.
Bošnjacima predstoji potpuno srbiziranje ako se u najskorije vrijeme svi, ali baš svi, ne suprostave tom zlom srbijanskom naumu. To suprostavljanje mora imati forme mirnog, demokratsko, političkog rješenja. Šutnjom se ništa ne može ni riješiti ni dobiti.

Ti pišeš:
”...od srca su reči ove, sa najlepšim namerama ... Ajde da se pomažemo ... ajde da budemo veći od razlika koje nas dele ...Veliki pozdrav za sve...”

Vladimire, prepoznao sam tvoju iskrenost i tvoje ”reči od srca” i zbog toga sve ovo i pišem.
Međutim, ni od tvoje ni od moje iskrenosti Bošnjacima u Sandžaku neće biti ništa bolje. Bošnjacima u Sandžaku će biti bolje samo onda kad se sa i iz srpskih medija, između ostalog čuje i ovo:

-Bošnjaci su narod
-Bosna i Hercegovina je njihova matična domovina
-Škole u sandžačkim opštinama moraju imati drugačije školske programe od programa koji se primjenjuju u školama u Čačku, Smederevu... tj. tamo gdje nema Bošnjaka.
-Bošnjaci u Sandžaku moraju imati svoju Islamsku zajednicu koju će oni sami formirati a ne da im Islamsku zajdnicu formira srbijanski režim.
-....

Tek tada će nam, Vladimire, svima biti bolje i tek tada će mo biti ”veći od razlika koje nas dele”

Veliki pozdddrav i tebi od mene i od svih Bošnjaka.

Ferko Šantić

Comment by prijepolje1 (03/21/2011 14:55)

ne daj te se zavarati [Odgovori]

Draga braćo Bošnjaci, Muslimani ne dajte se zavarati, Ja sam bio sa ovim KUD-om u Švajcarskoj. Žao mi što ljudi pišu ovakve stvari. To je blago rečeno izvrtanje istine. Ovo je pogrešno usmerena energija ... Ovo nije članak koji donosi boljitak suživotu i napretku našeg kraja.
Prvo, gostovanje u Švajcarskoj je bilo organizovano u okviru saradnje hora Gimnazije u Bernu koga predvodi jedan izuztan čovek po imenu Peter a koji je na gostovanju u Srbiji zaljubio u Slovensku pesmu o čemu je javno govorio rekavši da je naš jezik tako pevljiv i tako blag da je morao da u svom horu napravi program Slovenske pesme. I svi naši koncerti znači Prijepoljskog hora i hora Gimnazije su imali istu temu. Nije prvi put u istoriji da je neko učio Srpski jezik i upoznavao se sa našom kulturom samo da bi mogao recitovati ili pevati na srpskom. Dalje na tom gostovanju je KUD bio samo pratnja, i više je služio da upotpuni pevanje naših pesama. A istini za volju, zahvaljujući nama koji stvarno volimo i negujemo tradiciju tamo smo igrali i muslimanske igre... Zamislite ... a nismo morali ... Tako se to radi ... Mi to cenimo i poštujemo. I mi smo bogatiji ako to negujemo i znamo ...
A što se tiče čoveka koji kako napisa autor 40 godina ... e ni to nije tačno, nadam se da će moj prijatelj Semko to i potvrditi ... ako nekoga zanima ... Da ni prvi koreograf nije išao ... nije bilo mesta...
Tako da se mogu smatrati jednim od tri čoveka koji su bilo odgovorni za program KUD.
Gospodin Savković jeste Srbin, ali nije ni nacionalista ni šovinista, već demokrata...
Jednostavno sve je pogrešno napisano ... I ne volim ja ovakve prepiske ali osećam potrebu da se oglasim jer ... kad pođu stvari ovim putem ... ljudi ih tumače sve gore i gore ... A mislim braćo moja da nam to ne treba...
A tek da se zna ... Sprema se turneja i po turskoj... I tamo će ići ... kako rekoste 42 srbina i 2 bošnjaka ... kako rekoste ... možda i 5 ako ih skupimo... To su naši veliki prijatelji , drugovi ... Amina, Armin, Marizela ima ih puno i ...fala Bogu da ih bude još više ... Tamo će se igrati ... recimo i šumadija ...
Ali igraće se i muslimanske igre i igre iz Istočne srbije .. i zamolio bi ovog autora da mi tada na istim ovim stranicama izbaci slike gde ću biti u muslimanskoj nošnji i ja i sva srpska deca ... kao i mnogo puta do sada ..gde ćemo biti u poseti prelepim džamijama ...i to nek objavi ... ako želi da napiše nešto dobro i blagodetno za sve nas ovde...
Još jednom braćo moja ... znam ja da može i bolje ... ali bolje će nam biti samo zajedničkim radom ... zajedničkim uspesima ... A ne paralelnim instirucijama ... politika je nešto što se menja ... Vlast je nešto što se razumom i glasovima pravi ... Ajde da na lepši način menjamo svet ...
Nadam se da nisam napravio neku veliku grešku u pisanju ali sajt je napravljen tako da je na njemu teško pratiti napisani tekst. Ali od srca su reči ove, sa najlepšim namerama ... Ajde da se pomažemo ... ajde da budemo veći od razlika koje nas dele ...Veliki pozdrav za sve...

Comment by Vladimir (03/21/2011 12:28)

srpski dom [Odgovori]

na pitanje danas preko skypa upoceno prijatelju , jel ti se vratilo ddijete iy Svicarske i kako su prosli odgovorio mi je . da im je bilo lepo i da su pevali i nastupili u pravoslavnoj crkvi u bernu a pevali su svilen konac i druge srpske pesme.. Eto to mi odgovori moj stari poynanik. Vidim po fotografijama da nije bilo muslimanske nosnje a čitam da su bila 2 bosnjaka. Zalosno ali istinito gospodine Santicu...Kuda idu prijepoljski bosnjaci...

Comment by karahasan (03/08/2011 19:30)

Dodaj komentar

Dodaj komentar





Komentar će biti proveren pre nego što se objavi.

Zapamti me